Aki valaha vezetett hegyvidéken, tudja, hogy a meredek emelkedők és lejtők igazi próbára teszik az autót és a sofőrt is. Ha pedig a kocsinkban DSG, azaz duplakuplungos automata váltó van, felmerül a kérdés: hogyan bánjunk vele ilyenkor helyesen? Vajon szabad-e motorféket használni, mikor kell kézi módra váltani, és mi az, amitől jobb, ha tartózkodunk?
A DSG váltó egyik nagy előnye, hogy gyorsan és zökkenőmentesen vált, ami városban és autópályán igazi kényelem. Hegyi utakon viszont kicsit más a helyzet. A hosszú, egyenletes emelkedőkön még szépen teljesít automata módban is, de a váltások időzítése néha nem az, amit mi ideálisnak éreznénk. Ilyenkor jól jöhet a kézi vezérlés: egy-egy lejtő előtt érdemes kézzel visszakapcsolni, és ezzel motorféket alkalmazni, ezzel kímélve a fékeket. Ez különösen fontos hosszú ereszkedésnél, amikor a fékek túlmelegedhetnek.
A DSG hajlamos néha „túlgondolni” a helyzetet, főleg amikor a rendszer nem érzékeli előre, hogy egy rövid egyenes szakasz után újra meredek kaptató jön. Ilyenkor visszaváltani csak akkor fog, ha a fordulatszám már nagyon leesik, de ez addigra már túl késő is lehet, ha nem akarjuk, hogy a motor lefulladásközeli állapotba kerüljön. A megoldás? Figyelni a tájat, előrelátóan kézi módban visszakapcsolni, és hagyni, hogy a motor nagyobb fordulaton dolgozzon, stabilabban megtartva a sebességet. DSG váltó hiba esetén pedig a dsgjavitas.hu oldalt érdemes felkeresni.
Lejtmenetben sokan hajlamosak teljesen az automatára bízni magukat, pedig ilyenkor is fontos a tudatos váltás. A DSG ugyan megpróbál alkalmazkodni, de a rendszer nem mindig tartja alacsonyan a sebességfokozatot, ezért a fékpedál túl gyakori használata terheli a fékrendszert. A kézi mód itt is nagy előny: ha visszaváltunk, és a motor magasabb fordulaton lassítja az autót, nemcsak biztonságosabb, hanem kíméletesebb is a gépészetnek.
Az is gyakori kérdés, hogy a DSG-t lehet-e vagy kell-e „B” fokozatba tenni lejtőn, mint néhány CVT váltónál. A DSG-nél ilyen fokozat nincs, viszont a kézi üzemmód (vagy sportmód, ha van) átveheti ennek szerepét. Ilyenkor a váltó nem lép feljebb, csak ha a fordulatszám túl magas lenne, így segít kontroll alatt tartani a sebességet.
Ami viszont kerülendő, az a gáz és fék egyszerre való nyomkodása. Ez a DSG esetében akár hibajelenséget is okozhat, hiszen a rendszer nem szereti, ha egyszerre kap ellentmondó utasításokat. Az sem szerencsés, ha hirtelen gyorsításra kényszerítjük a váltót egy olyan pillanatban, amikor az épp „gondolkodik”, például lassítás után rögtön padlógáz. Inkább hagyjunk neki egy pillanatot, vagy használjuk a kézi módot, ha előzésre vagy tempótartásra készülünk.
Végső soron a DSG egy remek rendszer, de hegyvidéken – főleg ha sok a kanyar, a meredek szakasz vagy gyakori a sebességváltás – jobb, ha nem hagyunk mindent a váltóra. A legjobb, amit tehetünk, hogy megtanuljuk, mikor érdemes beavatkozni. Ez nemcsak a járművet kíméli, de a vezetés is sokkal élvezetesebbé válik tőle.